Interaktywna książka-skrypt z podstawowych zagadnień związanych z powstawaniem obrazu cyfrowego w aspekcie ekspozycji.
Podręcznik dla operatorów filmowych przygotowany dzięki dofinansowaniu ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura w sieci.
Bezpłatny podręcznik dla operatorów filmowych
inicjatywa Magazyn Filmpro. Powstała Interaktywna książka-skrypt z podstawowych zagadnień związanych z powstawaniem obrazu cyfrowego w aspekcie ekspozycji. Polecamy jako niezbędny podpowiadacz technologicznych zagadnień operatorskich. Inicjatywa Magazynu Filmpro.
„JESZCZE KILKA SŁÓW OD AUTORÓW
Do napisania niniejszej publikacji zbieraliśmy się kilka lat. Brakowało nam bogato ilustrowanego podręcz-nika, który w sposób zrozumiały tłumaczyłby wszystkie zawiłości rejestracji cyfrowej. Szukaliśmy pod-ręcznika nie tylko dla inżynierów, ale przede wszystkim dla przyszłych i obecnych operatorów filmowych – dla których istotne jest zrozumienie zasady działania kamer cyfrowych od strony twórczej, a nie tylko technicznej. Nasze doświadczenie w edukacji filmowej pomogło nam zweryfikować wiedzę niezbędną nie tylko dla młodego twórcy, ale i osoby, która na co dzień pracuje jako autor zdjęć. Zależało nam na tym, by w podręczniku w przystępny sposób przekazać wszystko, co potrzebne do zrozumienia meandrów rejestracji obrazu cyfrowego. Na rynku międzynarodowym jest wiele publikacji na ten temat, lecz jedne są napisane zbyt skomplikowanym językiem, a inne nie tłumaczą, dlaczego, po co i jak. Gdy analizowali-śmy wydawnictwa dostępne na rynku międzynarodowym, najczęściej dochodziliśmy do wniosku, że taka książka i w takiej formie, o jaką nam chodzi, nie istnieje, a gdybyśmy chcieli ją zrobić z obecnych na rynku publikacji, musiałaby składać się z pojedynczych fragmentów wielu książek i…
Stąd pomysł, by napisać taką książkę, jaką sami chcielibyśmy przeczytać 🙂
Nasz podręcznik zawiera niezbędną wiedzę o tym, jak my, ludzie, widzimy i dlaczego tak[…]”„W książkach mówiących o technice i technologii filmowej pojawia się często problem mieszania jedno-stek. Nawet wewnątrz jednej publikacji pojawiają się sytuacje, w których autorzy pozostawiają czytelnika sam na sam z koniecznością przeliczania jednych jednostek na inne. Operator nie tylko w Europie, ale i na świecie posługuje się najczęściej systemem metrycznym. Na Wyspach Brytyjskich wykorzystywane jest np. podejście mieszane (zarówno system metryczny, jak i jednostki imperialne). W kilku krajach pozaeuro-pejskich (Mjanma/Birma, Liberia i Stany Zjednoczone) obowiązują tylko jednostki imperialne. Są też kraje (najczęściej angielskojęzyczne), które w życiu codziennym korzystają z jednostek imperialnych, a oficjalnie – z systemu metrycznego… Zatem na potrzeby posługiwania się wspólnym językiem operatorskim doty-czącym rejestracji obrazu cyfrowego ujednoliciliśmy jednostki. Nie ma tutaj łokci, sążni, wiorst, arszynów czy furlongów 🙂 Tam, gdzie trzeba było – zrobiliśmy odpowiednią konwersję, spisaliśmy i tłumaczymy, jak to się nazywa, dlaczego tak się nazywa i zastanawialiśmy się, czy nie można bardziej tego uprościć. Jeśli się dało – upraszczaliśmy.
Jedynym wyjątkiem względem tego, o czym mowa wyżej, jest pisownia wartości przysłon w konwencji imperialnej (kropka dziesiętna w znaczeniu przecinka dziesiętnego), np. f/1.4, f/2.0, f/2.8, f/4.0 itd.”
Fragmenty z książki: © Filip Kovčin, Piotr Kucia, Jerzy Rudziński. „OŚWIECENIE Cyfrowa kamera – analogowe światło, Podręcznik operatora filmowego”. Apple Books.